Jdi na obsah Jdi na menu
 


Čtvrtek přes den: Copak nás na této akci čeká? Program vypadá, že by se mohlo jdnat o nejnabitější akci letošního roku a je se na co těšit.

Demo F-16 v různých provedeních, Hornet, Typhoon, Rafale, Migy-29, Mirage, Herky, Hind, Alca, Gripen, Apache... Už aby to začalo. Ještě by organizátoři podobně jako na Tiger Meetu mohli vymyslet to, že by jeden námořní Rafale aspoň pojížděl, když už nejde do luftu a bylo by to dokonalé. 

Uvidíme, jak se vměstáme v 5 lidech do Zafiry, která byla zvolena jako optimální dopravní prostředek místo Jumpyho, který byl zbytečně velký. Mělo by se to podařit a snad se přes noc neumačkáme.  Ubytko je taky v cajku, počasí vypadá dle předpovědi docela rozumně, tak musíme Dešťového mužíka držet v optimálním rozpoložení, aby náhodou nedošlo k nějakému faux-paux a nemrzli jsme a nemokli, jak je na jeho cestách s námi obvyklé. Nesmí dostat hlad, pak to je krize - letadlo ho v té chvíli nebaví a snaží se vyvolat (většinou úspěšně) globální průtrže.  Vrchní návodčí Dedé zas nesmí dostat prostor k opečovávání Sharka, aby ten zas nemusel jít ke kompostu... 

Čtvrtek večer: Sedím si tak v KFC u večeře a pozoruju, jestli náhodou nepřijíždí auto s výpravou. Nebyl jsem ale moc pozorný a tak jsem přepaden Doktorem ze zálohy. Otáčím se a u výlohy vidím zbývající 2 týpky, kteří se pravděpodobně chystají mi dát motivační trénink za zdržování odjezdu.  To bude začátek. Ale vzhledem k tomu, že Doktor jde obsadit pisoár, zapakuju se, jdu k autu a projdu bez ztráty kytičky.  Vyrážíme a cestou přemýšlíme, jestli máme jet do Hořovic vyzvednout Dešťového mužíka. (Jeho status se po této akci ale mění, vodu sebou nevozí on, ale někdo jiný, hoši ). Protože kecáme, tak ani nevím o tom, že mi Bernoš volal a psal a tak volá pro jistotu Sharkovi. Mám další průser.  Na parkovišti nám jeho manželka dává svolení, ho v případě, že zas bude hnusně a samozřejmě, že by za to mohl Michal, nechat ho za hranicemi a netahat ho s sebou. Takže tohle šlo docela hladce. 

Nasoukáme se dovnitř a jedeme. Dedé sedí vepředu a vypráví - kdyby se naučil repertoár Divokýho Billa, tak nepotřebujeme ani flashku s hudbou.  Před hranicemi na benzínce narazíme na další 5 členou výpravu do Belgie - ti ale vzhledem k množství a velikosti schodů, které vezou, jedou 2 auty. Dotankovat, kafe, sváča a nějaké pití a jedeme dál. Jak by řekl děda Komárek "chčije a chčije". Předpověď v Belgii ale hlásí, že pátek bude slunečný, sobota částečně. Snad to vyjde.

Poté, co se Doktor přesune za volant, vzadu místa na sezení citelně ubyde - ale je to kompenzováno spoustou prostoru na nohy.  Zatím to není nikterak krizové.

Pátek: Blížíme se a vypadá to, že máme spoustu času, protože ještě večer bylo na oficiálním webu, že otevření základny je v 9.00. Takže dáme chrupku a pak jedeme dál. Cestou Doktorovi píše Martin, kde jsme, že už stojí u vrat... My ještě zajedeme kolem vystaveného Starfightera na parking pro VIP, kam nás nechtějí pustit a tak pojedeme tam, kam jsme původně měli v úmyslu. Projedeme kolem čerstvě vybudovaného oválu s vystaveným modelem F-16 a už parkujeme. Vytaháme z kufru auta vše, co by se přes den mohlo hodit (schůdky, jídlo, pití, asi i bágl s foťákem a vstupenku) a jdeme. Dnes nemusíme spěchat, brány už jsou otevřené, jak psal Martin od 8 hodin, takže teď už nic nezachráníme. Fronta žádná, naskenování čárového kódu a už jsme uvnitř. Něco málo statiky a stánků, ale ty zatím nejsou obsazené a není jich mnoho. Až o víkendu.Přicházíme k pojížděčce - spotterský koutek mezi dráhou a pojížděčkou nebude. No nic, sice by to bylo hodně dobré, mít sedající mašiny na dosah ruky a fotit je širokáčem, ale ani tak to není zlé. Dnes asi nebudeme v první řadě, ale protože máme 2 schůdky, tak fotit půjde. Dedé s Doktorem jdou ještě o něco dál, Bernoš si nalézá místo v první řadě. Doktor se vrací, že tam jsou supr místa přímo u bariéry. Než se tam ale vrátí, tak už o ně přišli. Bernoš se stěhuje k nim, my se Sharkem zůstáváme a není důvod litovat. Výjezd z dráhy na pojížděčku je přímo před námi a fotky F-15 jsou odsud bezva.  

dsc_2223-rozmer.jpg 

První co vidíme, je stejně jako kdysi v Leeuwardenu polský Mig-29

dsc_1938.jpg

pak sedá Bronco, 

dsc_2027-rozmer.jpg

belgické F-16 a Rafale, který ale sjíždí pojížděčkou, u které budeme v sobotu, takže v tuto chvíli daleko od nás. Odlet Patrouille France, přílet jedné Mirage 2000N z Ramex Delta

dsc_2124.jpg

a už zmíněné F-15 z anglické základny Lakenheath.

dsc_2154.jpg

Pak startují rychle za sebou belgické F-16 - a to hned 8 - na jejich Joint power demo (osvobození napadeného letiště)

dsc_2485.jpg dsc_2452.jpg 

do kterého se zapojí vrtulníky, 

dsc_2392.jpg

Herky

dsc_2414.jpg 

dron

dsc_2349.jpg 

a co je zajímavé, tak i český Hind.

dsc_2441.jpg 

Je to ale hodně rozvláčné, věřme, že díky tomu, že je to jen nácvik na zítřek a neděli. Ale ukázalo se, že ani v sobotu to nebylo o moc lepší. Z hodiny odhadem se jen 10 minut před námi něco dělo... A to jsme ještě měli výhled na velkou obrazovku, kdy jsme aspoň viděli, že teroristi v bílých mikinách (nejspíš polární komando) schováni za maskovanou plachtou (pravděpodobně neprůstřelnou ) střílí "kapslíky" po těch "hodných". 

Pak je na dráze Transall

dsc_2597.jpg 

sedá maďarský Gripen

dsc_2621.jpg 

německé Typhoony, švýcarský Hornet, rakouské Saaby J105

dsc_3951-2.jpg 

a belgický vládní Embraer, kterého si za ty dva dny užijeme dosyta. Pak jdou do vzduchu Frecce tricolori, které už fotí asi jen dokumentaristé - my už je viděli tolikrát... Pak lítají nějaké Pilatusy, kterých jsme si užili v Payerne taky dost, Hunter, Spitfire, portugalské F-16, takže mě zvedá až PC-3 Orion 

dsc_2938-2.jpg 

Alphajet a Fouga a druhý trénink polského Mig-29. Pak přílet holandských F-16 - jedna s tygrem na ocase

dsc_3056-2.jpg 

a pak hrbaté řecké F-16 - mezi nimi demo Zeus 

dsc_3072-2.jpg

Po nich odlétá trojice F-16 (holandská, belgické demo a turecký Solotürk). Že by měl Mr. Vaněk domluvený nějaký A2A fotolet?  

Tomuto spotterovi se ještě rovnat nemůžeme, ale třeba jednou... 

 dsc_3132-2.jpg

A je tu zpět trojka F-16 a přilétají i 2 Mariňácké Rafaly.

dsc_3190-2.jpg 

Doktor někde zjistil, že by prý měla jít ještě do vzduchu trénovat řecká F-16, tak zkoušíme čekat. Doktor znovu mizí - jde si ještě znovu nafotit statiku - je v jiném světle - takže jsme se mezitím, kdy nám nechal neprozřetelně svůj bágl, přesunuli o pár desítek metrů dál, než jsme stáli. Budeme ho pozorovat, jak moc bude plašit, že mu zmizli věci a kamarádi.   Prý nebýt toho, jak jsme se nahlas řehtali, tak by panikařil - takhle věděl, že jsme poblíž a žádný infarkt se nekonal.  

Blíží se 19 hod. a uzavření letiště. Pomalu odcházíme - Dedé potká ještě kolegy z NAMu. A o kus dál u otevřeného hangáru s pootvíranou F-16 se zbraněmi ožívá Dedé a potřebuje to vše nafotit.

dsc_3209-2.jpg dsc_3210-2.jpg dsc_3211-2.jpg dsc_3213-2.jpg dsc_3214-2.jpg dsc_3227-2.jpgdsc_3228-2.jpg dsc_3239-2.jpg

A nefotí to jediný... 

dsc_3223-2-1-.jpg

Narazíme tu i na Martina a tak odcházíme společně. On tu má karavan a nikam nespěchá - nás čeká ještě 30 km do Genku na Hotel de Venne, který je zastrčený a ještě na opačné straně, než jsem si myslel a než nám hlásí navigace. Na recepci se dozvídáme, že místo jednoho trojlůžáku máme dva dvoulůžkové za stejnou cenu. OK, může být. Sprcha a jdeme na pivo. Teda na eurosračku Stella Artois - fuj, hnus, nepoživatelný. Tohle točit Lokál, tak do měsíce krachne.

Víc už toho nezvládneme, den byl náročný a ráno chceme být v 7.00 na základně, takže hybaj spát.

Sobota: Ráno provedeme platbu a jedeme na stejný parking jako včera a zařadit se do fronty u vstupu. Po zhruba hodině se v 8.00 otevírá. Vyrážíme svižným tempem k organizátorům, což je nějakých 500 metrů na odhadem 50 místě. Cestou vidíme vpředu Doktora, který indiánským během zdolává jednoho soupeře za druhým a k turniketům dobíhá na bedně!!!  Bravo, Herr Doktor Medicina Katastroff - má zkrátka fóbii z toho, že by měl stát dál jinde, než přímo u plotu a je ochoten pro tuto metu podstoupit cokoliv. Když ho najdeme, nevypadá, že by byl nějak zničený, naopak nadšeně vypráví své zážitky ze spurtu - však ho taky necháváme vyběhat i cestou na odpočívadlech - nesmí mu zatuhnout koleno...takže je zvyklý. Někdy budeme muset natočit video, kdy běhá kolem benzínky.  

Kafe ještě po ránu neprodávají, nejsou připraveni ani ti, kteří mají prodávat bony, za které se dá jídlo a pití koupit. Bernoš ale potřebuje něco na sezení, podařilo se mu sem "dotancovat" s jeho ostruhou, ale nechce se mu stát. Koupí si křesílko a my zjišťujeme, že trpí narkolepsií - kdykoliv usedne, tak usne. Vidíme tu i spoustu jeho kolegů - tanečníků - proti nim, je ale poznat, že je teprve v začátcích a jejich lambadu ještě nezvládá. 

Program mám uložený v telefonu, tak čekáme, kdy to vypukne. Ráno jsou ale mraky celkem nízko, fouká vítr a je zima. Do vzduchu tedy nejde řecká F-16 a ani slovenský Mig-29. Přichází Joint power demo a starty F-16 s forsážemi je jediné pozitivní, co se na tomhle počasí dá najít. Je ale ještě rozvláčnější než včera. Belgáni se mají od svých sousedů z Holandska co učit. Se.ou nás tu na pojížděčce permanentně přejíždějící auta, která vozí VIPáky - je to nepřetržitý pohyb tam a zpět, což v některých chvílích znemožňuje focení.  Doktor má nového kamaráda - italského poděse, který tvrdí, že je členem prestižního italského fotoklubu. Tam to teda musí vypadat... Fotí spoustu věcí - se zapnutým bleskem - zajímavý způsob, jak vybíjet baterii a permanentně rozdává rozumy. Když se ho dobrosrdečný Pepa snaží na něco zeptat, děda si mele svojí - anglicky prostě moc nerozumí. V průběhu celého dne se dorozumívá s někým vysílačkou, radí, informuje. Bohužel nám nesděluje nic zajímavého, co bychom nevěděli. Absolutní vrchol je pro něho vystoupení Al Fursan, což teda my bojkotujeme a část z nás usíná, další jdeme do lesíka či omrknout stánky. V programu je psán Hind - foťák s sebou neberu. Když jsem v místech, kde jsme stáli včera, slyšíme v davu, že tu hvízdá F-16 - volá Doktor, že Soloturk, tak honem zpátky. Stíhám to akorát.

dsc_3531-2.jpg dsc_3536-2.jpg

Pak čekáme na Ramexy

dsc_4053-2.jpg dsc_4041-2.jpg

a místo ubývá, musíme se víc tlačit a v některých chvílích si překážíme, protože Bernoš vyměknul a pustil si vedle sebe nějaký malý smrady - jak říkal "mě je jich líto, oni tam vzadu nevidí". I přes kázání, které dostal, je vidět, že si o nás "nelidech" myslí svoje. 

Dál je v luftě holandský Apache, tentokrát nebarevný

dsc_4270-2-2.jpg 

a holandská F-16 Demo. Jdu se projít- na start jdou Frecce tricolori, to ať se tu Ital staví na hlavu, Vyhodit ještě dalšího malýho hada - nevstával jsem takhle brzy ráno proto, abych pak na svoje místo někoho pouštěl. Polský Mig-29 a pro nás naprostý vrchol Demo Rafale.

dsc_4553.jpg dsc_4789.jpg

Po něm se balíme a jedme, cesta je dlouhá a nic neokoukaného, zajímavého už nebude. Řekové dnes lítat nebudou, možná zítra, říkají u jejich stánku. 

Cestou k autu ještě dostávám ultimátum od Sharka - buď si koupím strip holandského demo teamu nebo mě nepoveze. Co mi teda zbývá.   V rychlosti ještě obejdeme stánky, která máme cestou k východu, naplnit toitoiky (zásada zní: nesplést si lihové ubrousky s obyčejnými ) a jsme u auta. Převlíknout, přezout, naskládat vše do kufru a valíme. Pár minut ve frontě, ale nic drastického a opět přes Genk na dálnici a směr říše.

Na jedné ze zastávek nám Doktor nabízí na otření rukou po jídle ubrousky. Dedé mu je vytrhne z ruky a zařve: "Pepíčku, strč si ty ubousky do prdele" a napřáhne, jako že je zahodí. Doktor má v očích děs, ostatní se můžeme smíchy roztrhnout.  Pak nám Bernoš barvitě vypráví zážitky z dovolené v Rakousku a ukazuje fotky "rozbitého" kámoše. Při čtení odkazu to takhle šíleně nevypadalo, jako když to člověk slyší a kouká na fotky. Natož to pak zažít. Klademe Doktorovi doplňující dotazy, co dělat v podobné situaci, i když si určitě každý přeje tohle nezažít. 

Cesta utíká a už vezeme Bernoše domů - asi na konec světa... a po návratu zpět na dálnici máme po pravé ruce Otmíče - taky pěkný koutek a zanedlouho by tu mohla být kolaudace. 

A jsem doma, krásná práce, půl 4 jako vyšitá. Uteklo to, akce to byla bezvadná, kluci díky za bezproblémové cestování a odvoz, plánování a průběh a zase se budu těšit!  

(Prý AxAlp je zrušen pro veřejnost, ale lítat se tam má a jakési úvahy na toto téma probíhají, tak třeba se ještě letos někam pojede, když už máme tu SWI dálniční známku ).

 

 

Náhledy fotografií ze složky Kleine-Brogel 2014